Hartcoherentie

Isabel Degroote is werkzaam als sociaal verpleegkundige in de welzijns- en gezondheidssector. De zorg voor anderen staat reeds haar ganse loopbaan centraal.

In de zomer van 2017 kreeg Isabel een Burn – out. Sindsdien legde ze een ganse weg af op zoek naar zichzelf. Ze ging onder andere op zoek naar manieren om beter om te gaan met stress en naar tools om een hogere veerkracht te ontwikkelen. 

Isabel ging aan de slag met yoga, meditatie en ook hartcoherentie.
Deze ademhalingstechniek hielp haar zo goed op weg naar innerlijke rust, dat ze zich er helemaal ging in verdiepen.  In het najaar van 2019 volgde ze de opleiding tot hartcoherentiecoach.

Tijdens de opleiding voelde ze aan hoe belangrijk ze het vindt om deze techniek aan andere mensen aan te leren.  In deze drukke, chaotische tijden vind ze het jammer dat hartcoherentie nog zo weinig gekend is.  Het is immers een zeer eenvoudige, wetenschappelijk én efficiënte aanpak voor heel wat stress gerelateerde symptomen.  Door hartcoherentie in deze praktijk aan te bieden hoopt ze dat ze heel wat mensen op weg kan helpen om hun stress “weg te ademen”

Hartcoherentie

Hartcoherentie betekent dat het versnellen en vertragen van onze hartslag op elkaar zijn afgestemd. Als we inademen versnelt onze hartslag en als we uitademen vertraagt die. Als we deze twee op een regelmatig tempo afwisselen door middel van een focusademhaling, spreken we over hartcoherentie.  Op dat moment bevindt ons hart zich in een veilige modus en verkrijg je rust, focus én ontspanning.  Ons hart en onze ademhaling werken dus nauw samen.

Gezien ons hart veel communiceert met ons brein, geeft het hart daarna signalen naar onze hersenen dat alles veilig is en brengt op die manier evenwicht in ons brein en ons zenuwstelsel. 

De focusademhaling oefenen doe je door ongeveer vier seconden in te ademen en zes seconden uit te ademen. Dat herhaal je gedurende 6 minuten 3x/dag  (of 10min 3x/dag)  Belangrijk is om te blijven ademen aan hetzelfde tempo, ook als je ervaart dat er bepaalde emoties naar boven komen.

Hartcoherentie is gebaseerd op degelijk wetenschappelijk onderzoek en is dan ook meetbaar met biofeedback apparatuur die gebruikt wordt tijdens de sessies.  Het geeft je meteen informatie over de toestand van je zenuwstelsel.

Wat zijn de effecten van hartcoherentietraining?

  • Meer focus en concentratie
  • Stimulatie van creatief denken
  • Meer veerkracht in stressvolle situaties
  • Meer controle over je angsten en paniekaanvallen
  • Verminderen hoge bloeddruk (stress gerelateerd)
  • Gevoel van rust en welbehagen
  • Verandering in gedrag en denken in positieve zin
  • Ondersteunend effect in de regulering van bloedsuikerwaarden
  • Beter hormonaal evenwicht
  • Meer weerstand tegen ziekten
  • Ondersteunend effect bij regulering van bloedsuikerwaarden.
  • Regulerend van lichaamsgewicht (bij eetstoornissen)

Hartcoherentie helpt bij

  • Stress
  • Burn-out
  • Angsten
  • Innerlijke onrust
  • Examenvrees
  • Concentratieproblemen
  • Slecht slapen
  • Hyperventilatie (acuut of chronisch)
  • Hoge bloeddruk
  • Hartritme stoornissen
  • Chronische pijnen
  • CVS
  • Voor iedereen die werkt in de zorg

Wie heeft baat bij hartcoherentie?

  • Volwassenen, jongeren, studenten
  • Mensen die een “stressvol” beroep uitoefenen: verpleegkundigen, artsen, politie, onderwijs, managers,…

Aanpak

Gedurende vier sessies leer je hoe je hartcoherent kan worden. De hartcoherentie ademhalingstechniek is gemakkelijk aan te leren. Er wordt van jou ook inspanning verwacht door te oefenen en actief deel te nemen. Daarom is coaching in het proces zo belangrijk.

Sessie 1 (80 min):  (groepssessie of individuele sessie)
Tijdens de eerste sessie krijg je vooral inzicht in belangrijke processen  in ons lichaam (werking zenuwstelsel, stressmechanismen, invloed van de ademhaling, …). Er wordt ook reeds geoefend in het bewust worden van de ademhaling. Eerste meting met biofeedbacktoestel

Sessie 2 (50 min): (individuele sessie)
Hoe kan ik mezelf in balans brengen. Wat is hartcoherentie en de functie van ons hart. Wat is een focusademhaling. Hoe kan ik thuis zelfstandig meten of het zenuwstelsel in balans is.  Verder is er ook een evaluatie van de ademhalingstechniek en een tweede meting met het biofeedbacktoestel.

Sessie 3 (50 min): (individuele sessie)
Wat is de rol van hormonen en wat is de invloed van emoties.  Hoe kan ik een betere emotionele beheersing bekomen en veerkracht opbouwen. Evaluatie van de focusademhaling en ademhalingstechnieken. Derde meting met biofeedbacktoestel. 

Sessie 4 (50 min): (individuele sessie)
Hartcoherentie in je dagdagelijkse leven. Tips om hartcoherentie blijvend toe te kunnen passen in het dagelijks leven.  Werken aan een emotionele huishouding. Vierde meting met het biofeedbacktoestel. 

Na elke sessie ontvang je een e-mail met alle nodige info die aan bod kwam.
Tussen iedere sessie zit er ongeveer een 2tal weken.

Groepssessies

Maandag 27 januari om 19h30
Maandag 11 mei om 19h30
Maandag 28 september om 19h30

Tarieven

De eerste sessie (80 min) : 75 euro.
De volgende sessies (50 min): 55 euro.
De groepssessie van anderhalf uur: 35 euro.
Duosessie 1 (80min): 40€ per persoon.
Vervolg duosessie (50min): 30€ per persoon.

Na elke sessie wordt er cash betaald.

Afspraak
Voor de groepssessies verlopen alle inschrijvingen via ons online platform momoyoga.
Voor info of individuele sessies kan je contact opnemen met Isabel via: Isabel.Degroote@sousvenir.be